Groot, praktisch, ergonomisch , veilig , comfortabel beschaafd en een 7-zitter.

De Volvo XC90 1 was voor Volvo de nieuwkomen en tevens een enorm succesnummer waarmee Volvo is doorgebroken in het SUV segment van de automarkt die tot dat moment gedomineerd werd door de Duitsers met de BMW X5 en de grote Mercedessen. Voor wie niet in die merken kan of wil rijden was er voorheen geen optie. Niet zo vreemd dat de XC90 meteen een succes is gebleken.

Om dezelfde redenen (+35%bijtelling over de dagwaarde voor ondernemers) is de vraag naar een goede XC90 hoog gebleven. Nu de XC90 in het segment van bijtellingvriendelijke auto’s is aangekomen is de vraag weer verder toegenomen. Prijzen stijgen en de behoefte aan een goed onderhouden XC90 is groot.

Net als iedere auto in het hogere segment zijn er ook op de Volvo XC90 naast normale reparaties ook luxe problemen welke op een normale middenklasser niet zullen zijn omdat deze er eenvoudigweg niet op zitten.

Waar moet u op letten bij de Volvo XC90 voordat u de koop sluit?

Koop GEEN XC90 of andere Volvo bij “we love volvo” .Dit bedrijf heeft het exclusieve recht op uitsluitend vreselijk slechte auto`s in onze werkplaats. Echt waardeloos!!

Er zijn 3 typen motoren (later de 3.2):

De beproefde Volvo D5 diesel

Deze euro 4/5 diesel is en eigenlijk niet meer aantrekkelijk behalve wanneer er erg veel kilometers gemaakt moeten worden. De Volvo D5 diesel is wanneer goed onderhouden mogelijk de mooiste diesel op de markt. Soepel, betrouwbaar, stil, lomp sterk. Toch heeft deze motor zijn aandacht nodig. De wervelklep gaat stuk, zorgt voor luchtstoringen, roetfilter die volloopt, verhoogd brandstofverbruik. De EGR klep die door slijtage en vervuiling niet meer goed functioneert, de verstuivers die versleten zijn en dus niet meer optimaal presteren. Wanneer er een tikkend geluid te horen is in de D5 motor dan zijn de hydraulische klepstoters niet meer in goede staat. Dit komt over het algemeen door te lang doorrijden met vervuilde olie. Ook dit is te verhelpen. De stekkers op de verstuivers verliezen de knijpkracht im goed contact te maken. Hierdoor loopt de auto minder nauwkeurig en gaat hij meer verbruiken. Deze stekkers kunnen vervangen worden. Daarnaast letten de meeste garages niet op de vacuüm motorsteunen van de Volvo D5 en de ophanging en bevestiging van de motor en eindigt deze vaak op het diepste punt in de motorruimte namelijk op het subframe van de motor. Resultaat maakt dat het een luidruchtige oncomfortabele auto is geworden. Geen aanrader dus? Voor kilometervreters de beste keuze mits goed onderhouden. Hoge kilometerstanden zijn voor deze motor geen probleem.

Distributieriem van de Volvo D5 dient iedere 180.000 KM of 10 jaar vervangen te worden (kost 450 euro). Bij voorkeur iedere 20.000 KM kleine beurt(259 euro) en iedere 60.000 KM de grote beurt(399 euro)

De Volvo 6 cilinder turbo T6

De Volvo T6 motor is in essentie een geweldige motor. Deze motor heeft niet de beperkingen van de Euro4 D5. Daarbij komt dat omdat de T6 de keuze was voor de meest complete uitvoering van de XC90 het vaak om compleet uitgeruste auto`s gaat. Bij de Volvo T6 motor gaat het om de normale benzine problemen. In deze motor kan net als bij andere benzine motoren “black sludge”een probleem zijn. Ook dit komt door slechte en oude olie. Deze black sludge zorgt voor veel problemen. Defecte Nokkenasverstelling door verstopping, vastzittende zuigerveren en verlies aan compressie met luchtstoringen als gevolg en verstopte carterventilatie. Verstopte carterventilatie resulteert weer in overmatige olielekkage of zelfs eruit geblazen olie keerringen. Echt vreselijk maar eenvoudig te voorkomen. De Volvo T6 is een grote motor die dwars in de motorruimte ligt om de binnenruimte maximaal te benutten en de veiligheid bij een aanrijding te garanderen. Helaas is er voor de distributie maar erg weinig ruimte en is het vervangen van de distributie dus iets kostbaarder dan de 5 cilinders. Wanneer de Volvo T6 uitgerust is met 2 turbo`s kunnen deze beiden matig of slecht zijn. Ook de olieafvoer van de turbo`s kan lekken. Deze zitten achter de versnellingsbak wat het veel werk maakt om te repareren. Is de Volvo XC90T6 dus af te raden ? Het is zeker de meest kostbare variant . Wanneer slecht onderhouden zulle de aanloopkosten om er weer een goede auto van te maken hoog zijn. Zorg voor goede een historie bij de auto waaruit blijkt dat problemen altijd zijn verholpen. Omdat eigenaren over het algemeen deze auto minder goed bijhouden zijn hoge kilometerstanden af te raden. (hoger dan 200.000 km)

Kleine beurt voor de Volvo XC90 T6 iedere 20.000 km 279 euro, grote beurt iedere 60.000km 529 euro en distributie incl waterpomp en multiriem iedere 180.000 km (of 10 jaar) 650 euro. (Aan te raden is de thermostaat voor de Volvo T6 meteen te vervangen aangezien deze in de distributie zit)

De beproefde 2.5T 5 cilinder.

Better safe than sorry? Ja en nee. Het is de kleinste en minst krachtige motor in de XC90. De 5 cilinder benzine met turbo zal in verhouding altijd harder zijn best moeten doen om hetzelfde werk te leveren. Nu zijn dit natuurlijk geweldige motoren die in uitzonderlijk veel Volvo`s gebruikt zijn en zijn daarom goed doorontwikkeld. Toch is ook voor deze motor historie en onderhoud erg belangrijk. Omdat de meest voordelige variant vaak bereden is door …… berijders die minder geld over hebben voor de auto is onderhoud wel een dingetje hier. Verwacht bij voorbaad niet een auto die goed is bijgehouden. Op de 2.5T is black sludge bijna een garantie, verlies aan compressie en olielekkages. Dit is vrijwel allemaal te verhelpen en omdat dit de kleinste motor is zal het onderhoud wanneer de auto goed is later meevallen.

De 5 cilinder is onderin lekker soepel en komt goed weg. Een goede 5 ciliner XC90 -s absoluut aan te raden.

Distributie iedere 160.000 km of 10 jaar 450 euro, kleine beurt 20.000 km of jaarlijks (must) 259 euro grote beurt iedere 60.000 km 450 euro.

De Volvo 3.2 liter 6 cilinder zonder turbo.

Hoewel niet bijtellingvriendelijk de absolute winnaar.

Deze motor heeft geen distributieriem, geen turbo en veel minder last van de normale problemen. Deze motor behoorde bij de top 10 beste motoren wereldwijd toen hij op de markt kwam. Hij is stil, krachtig en is eigenlijk de beste match voor de XC90.

Kleine beurt voor de Volvo XC90 3.2 6 cilinder iedere 20.000 km 279 euro, grote beurt iedere 60.000km 529 euro.Distributie is niet nodig wel de waterpomp en multiriem iedere 180.000 km (of 10 jaar).

XC90 V8

Als u hierover nadenkt is het al te laat. Normale argumenten zijn niet relevant. Het is (wederom mits goed onderhouden) een goede motor met een geweldig geluid. Het is iedere keer een feest om deze motor te starten en gasgeven is een verslaving. Hij lust er dus ook wel wat van. Dit is een liefhebbersauto die bereid is om te betalen wat er stuk gaat. Bent u dat niet Rennen, heel hard, de andere kant op.

Deze motor heeft geen distributieriem en zit met onderhoud net boven de 3.2 (niet dat het belangrijk is)

Is de V8 een aanrader? Voor een V8 zijn argumenten niet relevant.

Hebben we het dan gehad? Was dit het?

Zeker niet!!

Roest en rottigheid aan de achterkant onder de auto. Met name auto`s uit Zweden (Via Duitsland) staan er om bekend dat ze door zand te stooien de hele onderkant stralen. Dit heeft aandacht nodig.

Draagarmen en rubbers van de ophanging hebben het zwaar, zeker als er velgen op de auto zitten die groter zijn dan 17″.

Load ajusters (schokbrekers achter) hebben niet het eeuwige leven en zijn niet goedkoop vanwege de automatische hoogteregeling

Aandrijflijn ten behoeve van de achterwiel aandrijving is een zeker niet te onderschatten kostenpost. Het is een compleet systeem erbij wat een voorwiel aangedreven auto niet heeft. Bijkomende kosten in het meest gunstige geval is uitsluiten de haakse bak bus die oprecht versleten is. Dit hoeft geen probleem te zijn. Deze is wel eens verlijmd, dan is het wel een probleem. De as naar achteren kan stuk zijn, dan tikt hij dit is een deel wat vervangen of gereviseerd dient te worden. Er zit een actieve vloeistofkoppeling (AOC) op deze kan te lage pompdruk hebben waardoor het AWD niet meer werkt. Het differentieel achter kan herrie maken omdat er geen olie meer in zit door lekkende keerringen nu of in het verleden.

De automatische versnellingsbak op de XC90 is doorgaans een automaat. Deze automaat zou onder ideale omstandigheden iedere 125.000 km voorzien moeten worden van nieuwe olie. Wanneer de auto een zwaar leven heeft en zware aanhanger trekt of in de bergen rijd, moet dit vaker gebeuren. Het resultaat van oude olie is dat het smering mist, onvoldoende druk in de koppelomvormer kan opbouwen of door verbranding de aansturing op de bak beschadigd. Preventief onderhoud is een must!. Vaak slipt de versnellingsbak of is de lock-up niet meer goed. Dit geeft vervelende rij-eigenschappen en hoog brandstofverbruik.In het minst gunstige geval moet de bak gereviseerd worden. In het meest gunstige geval is de versnellingsbak naar het vervangen van de olie goed genoeg.

De handgeschakelde versnellingsbak is doorgaans redelijk probleemloos, waarbij met normale slijtage van de koppeling rekening gehouden moet worden. Deze versnellingsbak is alleen leverbaar in combinatie met de 5 cilinder benzine uitvoering.

De bekleding van de XC90 is moeizaam. De creme uitvoering ziet er vaak sleets uit en het stiksel op naden is vaak stuk. De creme stoelen zijn naderhand vaak voorzien van nieuwe verf. Over het algemeen is de rest van het interieur van goede kwaliteit.

Wat te kopen?

Een XC90 in goede staat van onderhoud is er vrij makkelijk uit te halen. Als het er naar uitziet dat er een slans in heeft gereden dan is het onderhoud ook zo geweest. Weglopen. Als plaatwerk niet aansluit, weglopen. Als de auto onder de motorkap niet droog en netjes is WEGRENNEN! Als er geen onderhoudshistorie is en de herkomst “onbekend” weglopen. Als tijdens de proefrit lijkt dat de auto niet goed rijd DAN IS DAT ZO!.

Conclusie:

Volvo XC90 1 is een bijzonder rustige comfortabele veilige fijne auto waarvan het onderhoud te overzien is. Er zijn weinig verrassingen en nog minder wat niet te repareren is. Een XC 90 is geen eenvoudige auto en tegen de banden aanschoppen is geen echte aankoopkeuring. Koop de auto van een betrouwbare verkoper, particulier kan ook goed zijn. Indien het mogelijk is koop de auto met garantie. Vraag bij de verkoop of het een goede auto is en of er zaken zijn die gemeld dienen te worden omdat ze relevant zijn voor de staat van onderhoud. Wanneer de verkoper aangeeft dat het een goede auto is op het moment van aankoop en achteraf blijkt dat niet zo te zijn, is de koper niet kansloos.

Laat de auto keuren door een specialist voor de aankoop. De specialist kan veel van het bovenstaande vaststellen en de onderhandeling kracht bij zetten. Goedkoop is duurkoop. Koop GEEN XC90 of andere Volvo bij “we love volvo” .Dit bedrijf heeft het exclusieve recht op uitsluitend vreselijk slechte auto`s in onze werkplaats. Echt waardeloos!!

We zijn u graag met uw XC90 in onze werkplaats. Wij kunnen alles.

Die laatste nieuwe XC90 Stijlicoon, in een Zweeds (?) maatpak. Nieuwer is beter! (toch?)

Nieuwer en anders,

Volvo heeft na de overname de opdracht gekregen een nieuw platform te maken om op basis daarvan zo veel mogelijk modellen uit te kunnen brengen. De XC90 was de eerste Volvo Van die nieuwe modellenlijn. Als indicatie hebben ze met de Volvo Concept coupé laten zien welke richting het op zou gaan( deze Coupé is u de Polestar 1) Er zijn veel ontwerpdetail uit het erleden overgenomen. Het meest opvallende is de neus waarbij de Gril van de P1800 weer is terug gekomen. Niet zoals bij Audi en BMW, groter is beter, maar mooi mag ook een rol spelen.

In het nieuwe platform is toegewerkt naar universeel uitwisselbare delen binnen de modellenlijn. Volvo is daarbij terug gegaan naar 1 motor voor allen. Ja echt, 1 basisblok op basis waarvan alle varianten aangepast kunnen worden. Bij de XC90 loopt dit op tot een blok met turbo en supercharger die deze motor maar liefst 310 PK en de bijpassende trekkracht kunnen geven. Verder ligt de focus op stilte comfort, een intuïtief design, zoals we gewend zijn van Volvo en goede interactie met beschikbare media.

Klinkt goed! Ja dat is het ook. Maar is meer beter? De eerste uitvoeringen werden met bootladingen verkocht. Dit VOORAL omdat er 0% bijtelling op heeft gezeten. had je geld in je bedrijf zou je gek zijn als je deze super mooie auto niet zou rijden. Brandstofmotor en een motor op de achterwielen die er een 4X4 van maakt zonder alle mechanische ellende. Klinkt te mooi om waar te zijn.

Inmiddels is het wel duidelijk dat elektrisch op deze auto geen significante besparing in onderhoud gaat betekenen. Een elektromotor heeft een batterij nodig, die weer moet worden opgeladen. Dat opladen moet met een stekker maar ook bijvoorbeeld door energie terug te winnen bij het remmen. Zeker bij de eerste generatie was deze techniek helemaal nieuw. (alleen de V60 D6 die om een vergelijkbare reden een succes was had soortgelijke techniek) De aanwezigheid van deze extra onderdelen zorgt voor de behoefte aan extra onderhoud om dat heel te houden. Voor ONS is dat waar het interessant word. Voor u is dat iets om rekening mee te houden. Wat zijn de problemen dan met deze (hybride) XC90`s? Dat zal ik u vertellen.

Tandwielkast/versnellingsbak elektromotor. Merkt u dat er bij vertragen en versnellen ruimte zit om de (elektronische) aandrijving? Versnellingsbak achter stuk. Dit (kleine) defect zal snel een groot defect worden. reparatie bij benadering €3400,-.

Elektromotor. Wanneer de versnellingsbak stuk is en niet goed of snel genoeg gemaakt is, gaat de elektromotor ook stuk. Ze delen de smering waardoor fragmenten van een kapot component het andere component meenemen. Reparatie beiden afhankelijk van de actuele onderdeel prijs. Bij benadering €6000,-

Wat vervelend is aan deze componenten is dat ze ZEKER vervangen moeten gaan worden, of zelfs al zijn. Wanneer deze reparatie niet kundig uitgevoerd is, gebruik makend van speciaal gereedschap en in de juiste volgorde, bestaat de kans dat uiteindelijk niet alleen de “gerepareerde “onderdelen weer snel stuk zullen zijn maar ook de achterliggende elektronica. U begrijpt dat het tweede nog een groter probleem is dan het eerste. Is de auto bij een “Habbie Babbie”garage gemaakt, weinig kans op slagen. bovendien zijn niet al de problemen op deze onderdelen gelijk. De delen die teruggeplaatst worden, moeten goed bekeken zijn voordat deze op de auto terug gaan. (dan nog wat kleine lettertjes, een koelprobleem, met de melding motor te warm, kan zomaar betekenen dat er een nieuwe motor in de auto geplaatst moet worden. €14.000 euro)

Puls air systeem 4 cilinder diesel motoren en ander randapparatuur .

De Diesel motor in de XC90 en overige modellen met dezelfde motor is een wonder van techniek. Er is niets aan de kans overgelaten om er een geweldig (schone) diesel van te maken, die topprestaties kan leveren en zuinig is. Dit houd wel in dat er veel randapparatuur bij komt  kijken. Bij een diesel is iedere klap een daalder waard. Laag toerental hoge prestaties laag verbruik.1 van de meest bijzondere toevoegingen is het puls-air systeem. Een losstaand systeem wat de turbo van de motor assisteerd om wanneer gewenst de turbo zo snel mogelijk te laten opspoelen. Steld u zich voor, een luchtcompressor met een drukvat waarin lucht is opgeslagen om de het turbo gat te beperken/ te laten verdwijnen . Het geeft direct het gewenste motorvermogen. ook dit is weer een domino steen in een potentieel drama! Laat uw auto bij een dealer of specialist onderhouden. Deze (wij  dus ook) hebben de middelen om problemen vroegtijdig te constateren en op te lossen zodat er geen grotere problemen met de bijkomende kosten ontstaan.

Universele garages zijn niet op de hoogte van Volvo specifieke problemen en beschikken niet over het juiste uitlees apparatuur om te beoordelen of een Volvo hybride die ze aanbieden werkelijk in de staat is waarvan ze beweren dat het deze is.

GARANTIE!!!!!!!!

Wat kunt u doen om geen kat in de zak te kopen? Laat een aankoopkeuring met proefrit doen bij een bedrijf die bekend is met deze Volvo`s (alle T* modellen) en neem GARANTIE op alles, waarbij niet een extern verzekeringsbedrijf verantwoordelijk is voor de afhandeling maar het bedrijf zelf. Wees ervan bewust, dat wanneer u geen GARANTIE termijn hebt na aankoop, de verkopende partij verplicht is om gebreken die er meteen na de verkoop zijn vastgesteld te verhelpen. U koopt immers een auto die verondersteld in orde is. Dit kan een erg vervelend traject zijn, worden. Voelt u zich gelukkig? leef je uit, maak ons rijk!!

Maakt het u niet uit? de auto is prachtig en u kunt zichzelf niet tegenhouden? Zorg voor 15.000 euro extra voor de zekerheid. De auto`s kunnen werkelijk goed gemaakt worden en veel rijplezier geven na reparatie.