8015XK0A19AR8-2 De distributieriem is een getande riem die in verbrandingsmotoren de overbrenging vormt tussen de krukas en een of meer nokkenassen. De nokkenas opent en sluit de kleppen die zich doorgaans in de cilinderkop bevinden. Niet elke Volvo heeft een distributieriem maar een ketting of tandwielen. De voordelen van een riem zijn dat hij minder geluid maakt, geen smering nodig heeft en lichter van gewicht is. Een nadeel van een distributieriem is dat deze regelmatig vervangen dient te worden omdat hij aan slijtage onderhevig is en daardoor zou kunnen breken. Wanneer dit het geval is, kunnen de zuigers in de bovenste stand de geopende kleppen raken en ernstig beschadigen, wat meestal een cilinderkoprevisie tot gevolg heeft. De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 – 240.000 kilometer of een aantal jaar voorgeschreven. Waarbij de afgelegde weg of tijd doorslaggevend is voor het vervangen van de riem. Bij extreme weersomstandigheden of indien zware prestaties van het voertuig worden geëist, dient de riem vaker te worden vervangen.

VOMD kan aan de hand van uw kenteken en /of chassisnummer vertellen wat de interval is bij uw auto. U kunt deze vraag stellen op de stel een vraag pagina.

LET OP! Volvo heeft in 2019 de interval van de diesel VEA distributieriem teruggezet van 240.000km naar 150.000km.

Prijzen:

VEA 4 cilinder D2 / D3 / D4 / D5:
Distributieriem en spanrollen, multiriem en spanrol vervangen: 550 euro all-in (V40 50 euro toeslag)
Distributieriem en spanrollen, waterpomp, koelvloeistof, multiriem en spanrol vervangen: 700 euro all-in (V40 90 euro toeslag)

VEA 4 cilinder T3 / T4 / T5 / T6 / T8:
Distributieriem en spanrollen, multiriem en spanrol(len) vervangen: 650 euro all-in (V40 50 euro toeslag)

D6 met originele Volvo onderdelen:
Distributieriemset vervangen: 450 euro all-in
Distributieriemset, multiriemset met spanrol vervangen: 750 euro all-in
Distributieriemset, waterpomp, koelvloeistof, multiriemset met spanrol vervangen: 1000 euro all-in

1.6 diesel en 1.6 D2:
Distributieriem en spanrollen, waterpomp, koelvloeistof, multiriem(en) vervangen: 700 euro all-in

Ford 1.6 benzine:
Distributieriem en spanrollen, waterpomp, koelvloeistof, multiriem vervangen: 700 euro all-in
(Uitsluitend originele waterpomp en distributieset mogelijk op deze motor!)

2.0 4-cil diesel:
Distributieriem en spanrollen, waterpomp, koelvloeistof, multiriem(en) vervangen: 700 euro all-in

5 cilinder D2 / D3 / D4 / D5:
Distributieriem en spanrollen, waterpomp, koelvloeistof, multiriem(en) vervangen: 525 euro all-in (S40 V40 V50 C30 C70 200 euro toeslag)

850, C70 (-05), S70, V70 (-00) benzine motor:
Distributieriem en spanrollen, waterpomp, koelvloeistof, multiriem vervangen: 550 euro all-in
Distributieriem en spanrollen zonder waterpomp vervangen: 400 euro all-in

V70 (00-), S60, S80, XC70, XC90 vijfcilinder benzine motor tot ongeveer 2007-2008:
Distributieriem en spanrollen, waterpomp, koelvloeistof, multiriem vervangen: 550 euro all-in (S40 V40 V50 C30 C70 200 euro toeslag)
Distributieriem en spanrollen zonder waterpomp vervangen: 400 euro all-in (S40 V40 V50 C30 C70 150 euro toeslag)

* Prijzen en getoonde informatie onder voorbehoud. De te gebruiken onderdelen zijn van de beste kwaliteit (OEM kwaliteit en soms origineel Volvo) en met 1 jaar garantie. Prijzen inclusief toeslagen, arbeid en onderdelen tenzij anders vermeld! Bij uitzonderlijkheden zoals afgebroken bouten of andere gebreken aan het voertuig vervalt het offertebedrag direct. Op deze werkzaamheden zijn de Algemene Voorwaarden VOMD VOF van toepassing.